Brak produktów
Nowy
Tytuł: Inedita, t. 9: Historia filozofii średniowiecznej
Autor: Kazimierz Twardowski
Opracowanie naukowe: Wojciech Rechlewicz
Miejsce i rok wydania: Lublin 2024
Stron: 202
ISBN: 978-83-67134-26-2
Oprawa: twarda
17 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Inedita Kazimierza Twardowskiego, t. 9: Historia filozofii średniowiecznej
Tytuł: Inedita, t. 9: Historia filozofii średniowiecznej
Autor: Kazimierz Twardowski
Opracowanie naukowe: Wojciech Rechlewicz
Miejsce i rok wydania: Lublin 2024
Stron: 202
ISBN: 978-83-67134-26-2
Oprawa: twarda
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
W tomie dziewiątym Ineditów znajdują się wykłady z historii filozofii średniowiecznej, które Kazimierz Twardowski wygłaszał na Uniwersytecie Lwowskim w latach 1896-1931. Tekst książki został zrekonstruowany i zredagowany na podstawie rękopisów i maszynopisów znajdujących się w Archiwum Kazimierza Twardowskiego (AKT) w Warszawie. W oparciu o nie opracowano pięć cykli wykładów. Cykl pierwszy to wykłady z roku 1896 stanowiące część średniowieczną wykładu całej historii filozofii (AKT P.1,1 ), część starożytna tych wykładów znajduje się tomie piątym Ineditów. Tekst drugi (AKT P.2,4) pochodzi z roku akademickiego 1900/1901 i obejmuje okres od Filona do IX w. po Chr. Trzeci to historia filozofii scholastycznej (AKT P.2,5), która jest kontynuacją poprzednich wykładów i pochodzi z tego samego roku akademickiego. Tekst czwarty to późne wykłady, pochodzące z roku 1930/1931, dotyczą Tomasza z Akwinu i końcowego okresu filozofii wieków średnich (AKT P.4,1). Tekst ostatni to krótki, bardzo zwięzły zarys całej historii filozofii średniowiecznej, pochodzi on z roku akademickiego 1902/1903 (AKT P.4,2). W swojej książce O filozofii średniowiecznej wykładów sześć (1910) Twardowski stwierdzał, że wieki średnie w zasadzie nie wzbogaciły ludzkiej myśli o żadne nowe treści. Pozytywną i w zasadzie jedyną rolą średniowiecza było ocalenie kultury starożytnej oraz przeszczepienie wiedzy za pośrednictwem wiary z epoki starożytnej w czasy nowożytne. Mimo tego surowego osądu treść wykładów świadczy o tym, że Twardowski cenił wielu średniowiecznych filozofów, zwłaszcza takich jak Augustyn czy Tomasz z Akwinu.