Brak produktów
#163
Nowy
Autor: Agnieszka Lekka-Kowalik
Miejsce i rok wydania: Lublin 2008
Stron: 404
ISBN: 978-83-7363-695-8
Oprawa: miękka
4 Przedmiot Przedmioty
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki
Autor: Agnieszka Lekka-Kowalik
Miejsce i rok wydania: Lublin 2008
Stron: 404
ISBN: 978-83-7363-695-8
Oprawa: miękka
Odbiorca: :
* Pola wymagane
lub Anuluj
Książka stanowi analizę jednej z najistotniejszych zmian we współczesnej filozofii nauki: przejścia od idei nauki wolnej od wartości do idei nauki nasyconej wartościami. Uznanie nasycenia nauki wartościami to zarazem uznanie, iż sądy wartościujące (wartościowania) są konstytutywnym elementem badania naukowego, a nauka ma wsobny wymiar aksjologiczny. Na tle ideału nauki wolnej od wartościowań autorka przedstawia dwa przełomowe kroki w kształtowaniu się idei obecności wartościowań w nauce: uznanie, iż obecne są w niej wartościowania poznawcze, oraz uznanie, iż obecne są także wartościowania pozapoznawcze, ale nie zagraża to ani racjonalności, ani obiektywności nauki. Następnie autorka analizuje trzy współczesne koncepcje systematycznie wyjaśniające źródła, miejsce i rolę wartościowań poznawczych i pozapoznawczych w strukturze nauki: Evandra Agazziego, Hugha Laceya i Helen Longino. Analiza ta kończy się wnioskiem, że żadna z tych koncepcji nie może być uznana za zadowalającą - zbudowanie koncepcji aksjologicznego wymiaru nauki pozostaje wciąż otwartym projektem badawczym. Rozważania nad wymienionymi koncepcjami pozwalają natomiast wskazać metodologiczno-filozoficzne ramy dla takiego projektu.
Więcej informacji na temat ksiązki w bazie publikacji Academicon.